Інформація для фахівців та батьків

«ДОВІДНИК БЕЗБАР’ЄРНОСТІ»

В Україні живуть 41,5 млн громадян. Це чоловіки й жінки, діти, молодь і люди старшого віку, представники різних національностей, кольору шкіри, стану здоров’я … Ми всі різні, але попри нашу різність кожен та кожна з нас заслуговує на повагу, безпеку, гідне ставлення і розвиток. Та, на жаль, дуже багато людей щодня стикаються з суспільними бар’єрами. Україна має будувати безбар’єрність. Поступово, але невпинно. Але з чого почати? Що залежить від кожного з нас? Почнімо з мови, якою говоримо. Мова відображає суспільні настрої. Саме вона швидко реагує на ті зміни, що відбуваються навколо нас. В Україні з'явився «Довідник безбар'єрності» – гід з коректного спілкування, у якому зафіксовані нові норми безбар'єрної мови. Цей довідник розкаже, як говорити з повагою до людей, як писати та звертатися, щоб все суспільство не створювало штучних бар’єрів та виключень. Так крізь нашу мову безбар’єрність ставатиме новою суспільною нормою. Довідник створений за ініціативою першої леді України Олени Зеленської у співпраці з ГО «Безбар'єрність», іншими громадськими організаціями, правозахисниками, психологами, батьками, що виховують дітей з інвалідністю, українськими та міжнародними експертами.
Довідник доступний за посиланням https://bf.in.ua/


Інформація для батьків

Впроваджуємо інклюзію в закладі освіти Фахівці UNICEF створили серію посібників для батьків, які виховують дітей з порушенням або ризиком порушення розвитку. Там можна знайти поради, які допоможуть перевірити руховий, мовленнєвий, сенсорний та психоемоційний розвиток дитини, дізнатись більше про потреби малюка з порушеннями розвитку, зробити абілітаційні та реабілітаційні заняття частиною повсякденної рутини і ігор.

Повний перелік довідників:

Перевірте розвиток своєї дитини«Перевірте розвиток своєї дитини. Таблиця для оцінки розвитку дітей до 3 років «Червоні прапорці»». Посібник підкаже, в яких випадках варто звернутися до спеціаліста.

Завантажити: https://cutt.ly/FwVFCUkl

Гра не тільки для забави«Гра не тільки для забави. Розвивальні ігри для дітей від народження до трьох років». Містить інформацію про особливості взаємодії з дітьми з порушеннями розвитку, а також набір вправ та ігор, що допоможуть розвинути рухову активність дитини, навчать розвинути прихильність до мами та інших людей.

Ранній розвиток дитини«Ранній розвиток дитини. Як розвивається малюк від народження до трьох років». Довідник про особливості рухового, мовленнєвого, сенсорного та психоемоційного розвитку дитини.

Завантажити: https://cutt.ly/nwVFV31A

«Позиціонування дитини з руховими порушеннями та підбір обладнання». Допоможе батькам зрозуміти, які пози для лежання та сидіння є безпечними для дитини, а також як адаптувати її до різних положень.

Якщо малюк народився з порушеннями розвитку«Якщо малюк народився з порушеннями розвитку». У буклеті зібрані поради, як підтримати батьків, які виховують дітей з порушенням або ризиком порушення розвитку.

Завантажити: http://surl.li/qgyrm

Якщо у вашої дитини розлади аутистичного спектра«Якщо у вашої дитини розлади аутистичного спектра. Керівництво для батьків». Містить інформацію про аутичний спектр, його види, діагностику, організацію життя дитини з аутизмом, а також щодо прав дитини з аутизмом та її батьків.

Завантажити: http://surl.li/qgytm

Джерело: Реабілітація травм війни

Коли є потреба звернутися в ІРЦ ?

- дитина почала пізніше гуліти, тримати голівку, тягнутися до іграшок, хапати їх, захлинається при смоктанні, із запізнненням навчилася сидіти, повзати і ходити;
- до тьох років у дитини не з'явилося мовлення, вона спілкується за допомогою жестів та окремих складів;
- з іграшками і до цього часу гратися не може, лише на короткий термін дитину може привабити чужа або нова іграшка;
- дитина не уважна, казки не слухає, не розуміє їх змісту, погано запам'ятовує вірші;
- у поведінці дити є моменти, які Вас хвилюють: малюк дуже рухливий, не слухняний, або навпаки, млявий, повільний, у нього повсякчас змінюється настрій;
- ви бачите ці особливості, але у вас десь живріє надія, що дтина переросте і буде такою як і всі;
- у дитини є труднощі у засвоєнні освітньої програми чи навчальних предметів;
- педагоги скаржаться, що у дитини є труднощі з навчанням, конфлікти в класі, агресивність;
- дитина часто відчуває себе втомленою, не бажає вчитися, виконувати домашні завдання, відвідувати школу;
- дитина, на Ваш погляд, надто рухлива, або, навпаки, довго думає, гірше інших навчаєтьсмя, погано говорить.

Перелік документів, необхідних для проведення комплексної оцінки:

- документів, що посвідчують особу батьків (одного з батьків) або законних представників;
- свідоцтво про народження дитини;
- індивідуальної програми реабілітації дитини з інвалідністю (у разі інвалідності);
- форма первинної облікової документації № 112/0 “Історія розвитку дитини”, затвердженої МОЗ, у разі потреби — довідка від психіатра;
- психолого-педагогічна характеристика дитини із зазначенням динаміки та якості засвоєння знань під час навчання, підготовлена відповідним педагогічним працівником та затверджена керівником відповідного закладу освіти;
- попередні висновки ПМПК та рекомендації щодо проведення комплексної оцінки;
- висновок відповідних фахівців щодо результатів надання психолого-педагогічних та корекційно- розвиткових послуг із зазначенням динаміки розвитку дитини згідно з індивідуальною програмою розвитку.

Комплексна оцінка проводиться фахівцями ІРЦ за такими напрямками:
- оцінка фізичного розвитку дитини / визначення рівня її загального розвитку, відповідності віковим нормам, розвитку дрібної моторики, способу пересування тощо. Таку оцінку проводить вчитель-реабілітолог;
- оцінка мовленнєвого розвитку дитини / визначення рівня розвитку та використання вербальної/невербальної мови, наявності мовленнєвого порушення та його структури. Таку оцінку проводить вчитель-логопед;
- оцінка когнітивної сфери дитини / визначення рівня сформованості таких пізнавальних процесів, як сприйняття, пам’ять, мислення, уява, увага. Таку оцінку проводить практичний психолог;
- оцінка емоційно-вольової сфери дитини / виявлення її здатності до вольового зусилля, схильностей до проявів девіантної поведінки та її причин. Таку оцінку проводить практичний психолог;
- оцінка освітньої діяльності дитини / визначення рівня сформованості знань, вмінь, навичок відповідно до освітньої програми або основних критеріїв формування вмінь та навичок дітей дошкільного віку. Таку оцінку проводить вчитель-дефектолог.

Яка ж основна умова успішного виховання дитини в сім’ї?
- поважати свою дитину;
- сприймати її такою, як вона є;
- дозволяти їй бути собою;
- хвалити і заохочувати до пізнання нового;
- стимулювати до дії через гру;
- розмовляти з дитиною, слухати її, спостерігати за нею;
- підкреслювати її сильні сторони;
- впливати на дитину проханням — це найефективніший спосіб давати їй інструкції.

Поділитися: